APIを次のレベルに引き上げる:アウトソーシングする前に考慮すべき3つのステップ

April 06, 2022 by Laura Chamberlain (10 分で読めます)

カテゴリー | 低分子


原薬開発の外部委託が増える中、開発パートナー候補となる医薬品受託製造開発機関(CDMO)も増えています。CDMOを利用することにより、小規模/バーチャル企業は、研究施設を建設/賃貸/購入するよりも大幅に低いコストで、創製した原薬を臨床開発に進めることが可能となります。

小規模/スタートアップ/バーチャル企業が医薬品開発を進めやすくなることにより、世界を変えるような医薬品の研究機会が増え、より速やかな開発/承認につながるでしょう。ですが、小規模/スタートアップ/バーチャル企業は前臨床毒性試験が完了した後の開発の進め方にとまどうことが少なくありません。また、大手CDMOと提携することもためらわれるかもしれません。心血を注いで開発した低分子原薬という大切な「赤ちゃん」を他人に任せるとなると、さまざまな不安や検討事項が出てきます。

原薬の臨床開発を外部委託することを検討するときは、提携先候補のCDMOについて次の点を考慮することが大切です。

  • できる限り速やかな原薬の臨床入りを実現できるか?
  • 化学と規制の両面のリスクを低減できる専門知識を備えているか?
  • 頑健かつ効率性の高い合成ルートを構築できるか?
  • 複雑な化学/力価の課題を効率的に解決できるか?
  • 開発の進捗に応じたスケールアップを実現できる生産能力、専門知識、経験を備えているか? 
 
これらは良いCDMOが備えているべき技術力の氷山の一角にすぎませんが、CDMO選定基準の土台となるでしょう。良いCDMOは、お客様の原薬を大切にするだけでなく、特に初めて外部委託を検討しているお客様に対しては見積り・選定プロセスも支援するパートナーでなければなりません。

CDMOとの提携のタイミングや準備作業、プロセスは不明確であることが少なくありません。また、提携先候補の業者のネットワークが拡大していることも外部委託が厄介な問題に感じられる原因となります。優れたCDMOは、小規模/バーチャル企業や大学発企業、研究機関の化学者に柔軟性の高い医薬品開発サービスを提供することが可能です。必要な合成が基礎的なものであっても、複雑な合成であっても、あるいは封じ込めが必要な化合物であっても、高収率、合成ルートの最適化、製造プロセスのリスク低減を実現できる能力を備えている、信頼できるCDMOと提携することが重要です。

十分な情報に基づいてCDMOを選択するには、次の3つのステップで進めなければなりません。

Determining the right time to engage a potential CDMO is the first step and is often a challenging decision. Many new and emerging biotech/pharma companies get stuck on timing and funding, which can make them hesitate in engaging with a potential CDMO.

Engage Earlier Than You Think

The time it takes to evaluate, select, and initiate activity with a CDMO can be a lot longer than you may think. It’s important to engage a potential CDMO earlier rather than later to discuss the development and/or manufacturing of your molecule. The average time to a select a CDMO—from first conversation to initiation—takes approximately three months. By engaging earlier, you give yourself ample time to get a better understanding of your own needs and what the right CDMO looks like for you and your molecule.

There Will Never Be a “Perfect Time” to Engage

For new and emerging biotech/pharma companies, funding is a typical roadblock and compiling a full RFP is time consuming. If you find yourself facing either of these challenges, it’s important to remember that early engagement is a balancing act, and you may never find yourself in the “sweet spot” with the required funding and a complete RFP for use in CDMO discussions. This makes having transparent conversations sooner rather than later even more critical, as you can use them to refine and make decisions faster in the future. When engaging with a CDMO in the early days, be sure to ask them:

  • What amount of process development work will be required?
  • What are the lead times for raw materials?
  • How do you—the CDMO—plan to approach scale-up manufacturing?

The best information often comes through discussion and cannot be put into a technical package. Asking these questions up front can be used to craft a more thorough RFP.

Ask the Potential CDMO to Show and Tell

While many companies don’t require the assistance of a CDMO until they need GMP material, that does not necessarily mean they need to wait to engage a potential CDMO. As early as lead candidate selection, engage the potential CDMO for non-GMP material for late-stage toxicology studies. Utilizing a CDMO for late-stage tox material may cost you slightly more upfront than a CRO or non-GMP shop, but it’s worth it, because:

  • It develops rapport between you and the potential CDMO.
  • It encourages adherence to communication, timelines, quality, and delivery.
  • It weeds out CMDOs who aren’t as hands-on and willing to get their hands “dirty” with the chemistry.
  • It helps you start evaluating for potential future developments.
  • It can be done separately and won’t bind you to a CDMO—if the studies are poor, you can find a different CDMO with more experience.
  • SDS/Safety information
    Safety is often a top priority for many CDMOs and understanding the handling requirements for your API will be critical to determining if and how the CDMO could work on your molecule. The right CDMO will be able to preliminarily determine the proper handling specific to their site through available data and/or guided, specific questions.
  • Timeline delivery, deadlines/goals, and trial goals
    Timing needs are a critical factor to the success of your program and should be communicated to a potential CDMO. Everything from filing deadlines to corporate goals—this will help them determine resource availability as it relates to your needs. Your CDMO’s proposal should include a detailed timeline that can then be discussed further during conversations.
  • Budget or funding situation
    It’s very helpful for both parties if you are transparent about your current funding situation and your goals for engaging with the CDMO. Regardless of your funding situation, transparency should make sure neither party’s time is wasted and will help the CDMO tailor a solution that fits your needs.
  • Quantity
    The amount of API you’ll need expands beyond just what you will need for clinical trials—it is important to consider material for formulation development, stability studies, and testing contingencies. The right CDMO will be able to help you estimate additional material needs, but make sure you communicate what you intend the quantity to cover.
  • Indication
    A potential future partner should be interested in better understanding what drives your company and the program. The right CDMO will ask about the product indication and care to learn more about the product—be prepared to share your passion and tell your story.
  • Phase of development
    There are certain service aspects that vary based on the phase of development, such as analytical methods, which are developed to be “phase appropriate.” Be transparent if you are looking for only what is needed for your specific phase, or if you are forward-thinking and preparing your program long-term.
  • Clinical approach
    Be open with the CDMO about your clinical plans. While it is up to you to tell your CDMO the services you need, a strong partner may recommend services often needed based on your regulatory approach. If nothing else, it will allow your CDMO to align on your company’s goals.
  • Technical information
    The meat of the discussion will be focused on the technical aspects of your program. The more information you share, the more accurately a CDMO will be able to provide a proposal for development and manufacturing specific to your program needs. At a minimum, be prepared to provide your current API structure, synthetic scheme, and experimental procedures. If you have developed methods and specifications, it is valuable for your CDMO to reference these, as well.
  • Multiple vendors/integrated offering
    An integrated offering is the combination of multiple drug development services within the same CDMO partner. These often include drug substance, formulation, drug product, packaging, and clinical trial distribution needs. Take some time to learn more about the CDMO’s ability to support additional services and begin to consider the pros/cons of working with multiple CDMOs or combining multiple services at a single vendor.

Once you’ve outlined your goals and commercial aspirations, it’s important to develop selection criteria. Rank each criterion by level of importance and “score” each vendor as you move through the selection process. Common criteria include:

  • Capability, technology, and expertise—does the CDMO possess the technological capabilities and scientific expertise to develop and optimize a robust and scalable API process?
  • Capacity and timing—does the CDMO have the production resources to meet your timing and delivery needs?
  • Regulatory history and quality—does the CDMO have a successful track record with local and global regulatory agencies and adhere to strict quality standards?
  • Partnerships and relationships—does the CDMO have a vast network of esteemed partners who can vouch for their performance?
  • Location and geographical reach—does the CDMO have a large geographical network of internal labs and support locations?
  • Integrated offering—does the CDMO provide an end-to-end sourcing solution and can they work on multiple aspects of your drug development needs?
  • Security of supply—does the CDMO’s vast network of partners include vendors who can continually provide the raw materials necessary for production?
  • Financial security and business continuity—does the CDMO have a history of strong financial performance and internal processes/procedures to ensure business continuity?

選定のための次のステップ

話し合いの準備ができ、業者スコアカードを作成した後は、選定要件を明確にすることも重要です。これらは、CDMOとの提携に進む前の業者スクリーニング中に実施すべき事項であり、提携先候補のCDMOがどのような会社かを本当に知ることができます。提携先候補のCDMOは、施設を案内し、実際にどのように業務を行っているのか、契約の諸条件をどのように考えているのか、ライセンシングや契約などにおいてどの程度の柔軟性を提供できるのか、お客様の社内ステークホルダーとどのようにコミュニケーションをとるのかについて説明するでしょう。一般的な留意事項をいくつか示しましたが、パートナー候補との提携を進める前に把握しておくべき事項を判断できるのは社内チームのみです。

  • 施設訪問
    コミュニケーションの相手が販売担当者のみであってはなりません。良いCDMOは、施設で実際の作業に携わっているチームを紹介し、どのように業務を管理しているのかを明確にするでしょう。これは、CDMOの企業文化がどのようなものであるかを知る手がかりにもなります。見過ごされがちですが、提携にあたっては非常に重要な側面である企業文化は、とても大きなものです。良いCDMOは自社の企業文化を紹介するとともに、お客様の企業文化について尋ねることにより、両社の文化が一体となって共同できる接点を示すことができるでしょう。現在、COVID-19により人の動きが制限されていますが、良いCDMOは、実際の訪問が可能ではない場合のバーチャルな施設見学を提供できる高度な設備を整備しています。
  • 契約条件
    契約条件については選定プロセスも後半戦に入ってから初めて話し合われることが少なくありませんが、CDMO選定における極めて重要な要素です。提案書であっても、将来の業務範囲も規定する包括的契約であっても、良いCDMOはその諸条件&に柔軟に対応し、契約交渉のあらゆるレベルでお客様と協力して進める姿勢を示すでしょう。お客様と提携先候補のCDMOの両サイドの期待事項と納期を確認できるのもこの段階です。
  • 開始
    この段階で、提携先候補のCDMOが絞られてきたら、社内ステークホルダーの協力を得ることが極めて重要です。CDMO選定後に承認を得るプロセスは、予想以上に時間がかかり、困難である可能性があるからです。事前にステークホルダーの同意を得ることについて配慮しておくことは、長期的に役立つでしょう。CDMOの選定に大学や取締役会、投資家の関与は必要でしょうか?多くの場合、この答えはyesでしょう。早期に大学/取締役会/投資家の協力を得て、提携先候補のCDMOとの話し合いの進捗状況を随時報告することが大切です。良いCDMOは、経営層との直接の話し合いや連絡に積極的に取り組み、提供できるサービス・技術力を明確にするでしょう。

目的と意義のある話し合いを持つ

上記のすべての事項を実施することにより、提携先候補のCDMOとの話し合いの準備が整います。目的と意義のある話し合いに向けて十分に準備することにより、CDMOから多くの情報を引き出すことができます。目的と意義のある話し合いをためには、必ず以下の事項を実行しましょう。

  • 厳しい質問をする。
    良いCDMOは厳しい質問に回答できるだけではなく、高い専門知識・技術力に対する信頼を得ることができます。信頼関係を構築できるようCDMOに働きかけましょう。
  • 熱意を持っていることを確認する。
    仕事、そして何よりも患者さんへの貢献に熱意を持っているCDMOと提携することが大切です。熱意あるCDMOは、お客様のプロジェクトについて中身の濃い話し合いをするでしょう。
  • どのような方向に話し合いを運んでいるか気を付ける。
    保有施設については1日中でも話すことができる業者は数多くありますが、お客様が本当に知りたいことを話しているとは限りません。CDMOに質問し、話に引き込むことにより、お客様の事業と原薬について話し合うことが可能となります。

十分な情報に基づいてCDMOを選定する

上記のステップを踏むことにより、十分な情報を得たうえで、プロジェクトに最適なCDMOを選定することが可能となります。良いCDMOは常にコンサルタント的なアプローチを取りますが、初めて医薬品開発に取り組む場合には、CMCコンサルタントの支援を得ることが賢明です。CDMOはお客様の代わりに決断を下すために存在しているわけではありません。CDMOとは、経験に基づいてお客様にアドバイスするだけでなく、お客様がプロジェクトについて主体的に最終判断を下すことができるよう支援するパートナーです。良いCDMOは、原薬を次のレベルに進め、早期上市に貢献するパートナーです。